Paríž 22. – 23. októbra 2019

Náš kolega sa v októbri zúčastnil ďalšieho pravidelného zasadania Stálej skupiny IEA pre núdzové otázky (SEQ) a Stálej skupiny IEA pre ropné trhy (SOM), ktoré sa uskutočnilo v Paríži.

V úvode zasadania Stálej skupiny IEA pre núdzové otázky (SEQ) bolo vyhodnotené aktuálne plnenie skladovateľských záväzkov členských krajín. Slovenská republika svoje záväzky trvale plní. Jediným členským štátom, ktorý dlhodobo neplní svoje záväzky v oblasti núdzových zásob je Austrália. Aktuálne prebiehajú prístupové rokovania s Indiou a Litvou ako kandidátmi na členstvo v IEA. Následne bola vyhodnotená previerka núdzovej pripravenosti Luxemburska a odprezentované plnenie odporúčaní z vykonaných previerok zo strany Švédska a Švajčiarska. Nosnou témou zasadania SEQ bola energetická bezpečnosť v oblasti dodávok ropy a plynu – najmä z pohľadu aktuálnych hrozieb narušenia dodávok neočakávanými útokmi zo vzduchu, čo bolo citeľné v prípade útoku dronmi na rafinériu v Saudskej Arábii s následným výpadkom 1/5 jej produkčných kapacít. S tým súvisí aj snaha o rozšírenie spolupráce s najľudnatejšími krajinami sveta Čínou a Indiou v oblasti ropnej bezpečnosti. Poslednou témou zasadania bola príprava cvičenia núdzovej pripravenosti ERE10, ktorá sa uskutoční v prvom polroku 2020 a plán previerok energetickej pripravenosti členských štátov IEA. Previerka pre Slovensko je plánovaná predbežne v priebehu rokov 2022/2023.

Na zasadaní Stálej skupiny IEA pre ropné trhy (SOM) boli účastníci zasadania oboznámení s aktuálnou situáciou na ropnom trhu z hľadiska bezpečnosti dodávok a vývoja cien. Útoky na saudskoarabskú rafinériu mali našťastie len krátkodobý dopad na svetové ceny ropy. V roku 2019 je badateľné spomalenie rastu dopytu po rope aj pohonných hmotách, naopak rastie spotreba LNG. V dôsledku lokálnych vojen a nepokojov bol zaznamenaný aj pokles na strane ponuky. Rast rafinérskej produkcie v roku 2019 je najnižší od roku 2005. Celkové ropné zásoby členských krajín OECD sú však na dostatočne vysokej úrovni a prevyšujú päťročný priemer. Najdlhší blok programu bol venovaný lodnej doprave a plánovanému prechodu na čistejšie palivá. Od 1. januára 2020 nesmie obsah síry v lodnom palive prekročiť 0,5 %, avšak podľa dostupných údajov k uvedenému dátumu bude na používanie lodného paliva so zníženým obsahom síry pripravených len necelých 3 000 z celkového počtu 93 000 lodí. Preto sa očakáva, že veľká väčšina lodí prejde na spaľovanie lodnej nafty, preto sa očakáva narušenie trhu s touto komoditou v prvom polroku 2020.

Boli pre vás tieto informácie užitočné?
ÁnoNie
Skip to content