Reakcia SŠHR na článok Nadácie Zastavme korupciu

Pred zverejnením článku „Kauza Pompeje zo štátnych hmotných rezerv siaha aj do SEPS, naznačuje spojenia s oligarchom Brhelom“ zaslala Nadácia Zastavme korupciu na SŠHR otázky súvisiace s prípadom Pompeje, ktoré sme v plnom rozsahu zodpovedali. Nakoľko v zverejnenom článku neboli uvedené dôležité fakty, pre odstránenie akýchkoľvek pochybností si dovoľujeme uverejniť úplné znenie otázok Nadácie Zastavme korupcie a následnú odpoveď SŠHR:

Otázky Nadácie Zastavme korupciu

Dobrý deň,
v rámci prípadu Pompeje sú vyšetrované firmy DAPs a Tenset. Aj po nástupe nového vedenia získal Tenset od SŠHR dve zakázky, obe 16.11.2021
Išlo o podlimitné zakázky. Mohli by ste mi prosím odpovedať na otázky:
V prípade zakázky za 156 480: koľko ďalších firiem súťažilo v elektronickej aukcii?
V prípade zakázky za cca 52 tisíc eur: koľko ďalších firiem súťažilo v elektronickej aukcii?
Nedali sa tieto dve zakázky zlúčiť a uskutočniť VO riadnou súťažou?

Bývalá podpredsedníčka p. Šubová na sociálnej sieti uviedla, že v rámci SŠHR mala spor, keď chcela, aby inštitúcia podala v tejto veci (Pompeje) trestné oznámenie.
Je to pravda? Ako reagujete na tieto tvrdenia?

Odpoveď SŠHR:

K Vami kladeným otázkam si Správa štátnych hmotných rezerv SR (ďalej ako „SŠHR SR“) dovoľuje uviesť nasledovné odpovede:

SŠHR SR so spoločnosťou Tenset, s.r.o. v roku 2021 uzatvorila 2 Zmluvy. Zmluvu o dielo č. 90/OMaVS/2021, znejúcu na sumu 156 480,90 € a účinnú dňom 17.11.2021 a Zmluvu o dielo číslo 91/OMaVS/2021, znejúcu na sumu 52 080,93 € a účinnú dňom 17.11.2021.

Obe tieto zmluvy boli uzatvorené na základe výsledkov jednej podlimitnej zákazky rozdelenej na časti. Jednalo sa o zákazku: Rekonštrukcia objektov v správe SŠHR SR, realizovanú postupom obligatórne stanoveným zákonom o verejnom obstarávaní pre podlimitné zákazky na stavebné práce. Predmetom zákazky boli stavebné práce: rekonštrukcie jednotlivých objektov v správe SŠHR SR, tzn. že zákazka bola rozdelená na 10 častí. Z uvedeného vyplýva, že SŠHR SR nesúťažila 10 samostatných zákaziek, ktoré by boli v zmysle finančných limitov každá súťažená samostatným postupom (niektorá ako podlimitná a niektorá ako zákazka s nízkou hodnotou), ale bola realizovaná 1 zákazka, ktorá na základe súhrnnej hodnoty PHZ dosahovala finančný limit pre podlimitné zákazky. Pre podlimitnú zákazku zákon o verejnom obstarávaní určuje presne stanovený postup, ktorý bol v plnom rozsahu SŠHR SR dodržaný – v súvislosti s uvedeným SŠHR SR poukazuje na skutočnosť, že Vami tvrdený predpoklad, že nebolo súťažené „riadnou súťažou“, ktorý vyplýva z formulácie: „Nedali sa tieto dve zákazky zlúčiť a uskutočniť VO riadnou súťažou?“ je nesprávny a neopodstatnený. Uvedené podporuje aj časť otázky, či sa tieto dve zákazky nedali zlúčiť. Aj keby sa „zlúčili“, tak ako ste to mysleli Vy, stále by sa jednalo o podlimitnú zákazku a ako píšete v úvode „išlo o podlimitné zákazky“, ergo, aj ich zlúčením by bol status quo aj tak zachovaný a súťažilo by sa opäť postupom určeným pre podlimitné zákazky, ktorý je podľa Vás „nie riadnou súťažou“.

Všetky informácie k zákazke a jednotlivým častiam, na ktoré bola zákazka rozdelená, nájdete na profile SŠHR SR vedenom na portáli Úradu pre verejné obstarávanie, kde SŠHR SR zverejňuje všetky zákonom o verejnom obstarávaní predpísané informácie a dokumenty. SŠHR SR si dovolí poukázať na skutočnosť, že Vami požadované informácie sú všetky aj povinne zverejňovanými informáciami nachádzajúcimi sa na profile SŠHR SR. 

K uzatvorenej zmluve č. 91/OMaVS/2021 sa viaže časť č. 4: Rekonštrukcia nájazdových rámp v závode Brodnianka a k zmluve č. 90/OMaVS/2021 sa viaže časť č. 5: Rekonštrukcia časti objektu v závode Kopaničiar (k. ú. Čachtice). V zákazke nebola aplikovaná elektronická aukcia. Informácia o počte predložených ponúk v jednotlivých častiach sa nachádza v Oznámení 58277 – IPP – „INFORMÁCIA O VÝSLEDKU VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA“ uverejnenom na profile SŠHR SR.

SŠHR SR si k uvedenej problematike dovolí uviesť, že spol. Tenset, s.r.o. bola v čase realizácie postupu zadávania zákazky uchádzač, ktorý predložil najvýhodnejšiu ponuku a splnil všetky požadované podmienky súťaže. V čase realizovania zákazky neexistoval žiadny zákonný dôvod, ktorý by spol. Tenset, s.r.o. diskvalifikoval z účasti na verejnom obstarávaní, teda neexistovala žiadna zákonná možnosť (ani povinnosť) obmedziť spol. Tenset, s.r.o. na jeho práve predložiť ponuku a zamedziť mu v účasti na verejnom obstarávaní.

K otázke ohľadom bývalej podpredsedníčky SŠHR SR uvádza:

Pani Šubová nemá a nemôže mať vedomosť o tom, čo je predmetom trestného konania (Pompeje), nakoľko nie je osobou oprávnenou na získavanie informácií z trestného spisu a tieto neboli OČTK zverejňované, a z uvedeného dôvodu nemôže mať ani akúkoľvek vedomosť o tom, či je obsah trestného konania akýmkoľvek spôsobom súvisiaci s agendou, ktorú vo svojom krátkom pôsobení vo funkcii podpredsedníčky vykonávala.

Pani Šubová nemá vedomosť o činnostiach SŠHR SR a jej spolupráci s OČTK už takmer dva roky. Závery, ktoré uvádza na sociálnych sieťach, napr., že jediné trestné oznámenia boli SŠHR SR podané za jej pôsobenia vo funkcii podpredsedníčky, sú zavádzajúce a nepravdivé. Ako bolo aj komunikované Policajným zborom SR, NAKA začala trestné stíhanie na základe vlastných zistení a na základe trestného oznámenia, ktoré podalo súčasné vedenie SŠHR SR v roku 2021, t.j. niekoľko mesiacov po odchode pani Šubovej z funkcie. Spolu v 36 zákazkách, bolo 15 zákaziek predmetom trestného oznámenia SŠHR SR z roku 2021 a následných 21 zákaziek operatívnou činnosťou NAKA, pri ktorej SŠHR SR poskytovala veľmi aktívnu súčinnosť.

Za pôsobenia pani Šubovej vo funkcii podpredsedníčky (21.05.2020 až 23.09.2020) bolo podané 1 trestné oznámenie, ktorého predmetom bolo podozrenie zo spáchania trestného činu podvodu a nie trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku alebo trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe, ktoré sú predmetom trestného konania „Pompeje“.

Vyjadrenia pani Šubovej, že po jej odchode bolo preverovanie nekalej činnosti zamestnancov SŠHR SR úplne zastavené a predseda SŠHR SR namiesto toho, aby sa toxických zamestnancov zbavil, ich naopak povýšil a prepustil slušných ľudí, vyvracajú skutočnosti, že po odchode pani Šubovej z funkcie, t.j. 23.09.2020, boli podané 3 trestné oznámenia spolu k viac ako 25 skutkom ako aj skutočnosti, že v kauze „Pompeje“ nefiguruje ako podozrivý alebo obvinený ani jeden súčasný zamestnanec SŠHR SR, práve naopak.

Vyššie uvedené podľa SŠHR SR zároveň preukazuje, že „spor“ ktorý mala údajne viesť pani Šubová a ktorým jej malo byť zamedzené podanie trestných oznámení „v ňou prešetrených“ veciach, nikdy neexistoval. SŠHR SR po odchode pani Šubovej aktívne spolupracovala s OČTK na odhaľovaní trestnej činnosti a zároveň SŠHR SR podala viacero relevantných trestných oznámení.

SŠHR SR uvádza, že ak pani Šubová mala v úmysle oznámiť podozrenie z trestnej činnosti OČTK nepotrebovala / nepotrebuje na to zastávať žiadnu funkciu, ani povolenie predsedu SŠHR SR. V zmysle trestného poriadku môže byť oznamovateľom trestnej činnosti akákoľvek osoba. SŠHR SR preto dôrazne opakuje, že pani Šubovej nikdy nezamedzila, ani nijak zamedziť nemohla, v konaní jej poslania a podaní akéhokoľvek trestného oznámenia.

https://zastavmekorupciu.sk/kauzy/kauza-pompeje-zo-statnych-hmotnych-rezerv-siaha-aj-do-seps-naznacuje-spojenia-s-oligarchom-brhelom/

Boli pre vás tieto informácie užitočné?
ÁnoNie
Skip to content